X
تبلیغات
رایتل
ܓܨܓ نیما کلیک ™ ܓܨܓܨ




: ١٦راهکار برای کاهش٣٠درصدی مصرف بنزین خودرو !



١٦راهکار برای کاهش٣٠درصدی مصرف بنزین خودرو !


محققان ایرانی ثابت کرده اند که با رعایت مجموعه ای از نکات ساده فنی که به لحاظ علمی نیز کاملا اثبات شده است می توان مصرف سوخت خودرو را تا ٣٠ درصد کاهش داد. مهندس احتشام، رئیس مرکز تحقیقات قطعات خودرو، ضمن اعلام این مطلب می گوید: شاید تاکنون رعایت این مسائل به ظاهر ساده خیلی اهمیت نداشت ولی با سهمیه بندی بنزین اکنون تمام دارندگان خودرو تلاش می کنند به نحوی مصرف سوخت خودروی خود را کاهش دهند.در همین راستا مطالعات پژوهشگران ایرانی نشان داده است که با رعایت یکسری توصیه های فنی می توان به این مهم دست پیدا کرد.
طبق آمارهای به دست آمده، باتوجه به این که در حال حاضر روزانه بیش از ٦٠ میلیون لیتر بنزین مصرف می شود، با انجام نکات فنی ارائه شده توسط محققان ایرانی می توان روزانه باعث صرفه جویی چند میلیون لیتری در کشور شد.
در واقع رانندگان و صاحبان خودرو با رعایت یک سری نکات فنی و ثابت شده به لحاظ علمی می توانند مصرف سوخت را تا میزان ٣٠ درصد کاهش دهند. مهندس احتشام، رئیس مرکز تحقیقات قطعات خودرو، با اشاره به این مسئله می گوید: خارج کردن وسایل اضافه و غیرضروری از صندوق عقب و درون خودرو سبب کاهش مصرف سوخت می شود این در حالی است که اغلب مردم لوازمی را در خودرو نگهداری می کنند که در طول سال حتی یک بار هم استفاده نمی شود. در حال حاضر حتی خودروسازان با در نظر گرفتن این مسئله، اقدام به ساخت خودروهای سبک تر با استفاده از پلیمرها می کنند. مهندس احتشام دومین عامل موثر در کاهش سوخت خودرو را اجتناب از شتاب گیری بی مورد هنگام رانندگی و پرهیز از توقف های سریع و ناگهانی عنوان می کند و می افزاید: اکثر رانندگان با سرعت مناسب حرکت نمی کنند و در حالت بسیار پرشتاب رانندگی می کنند و با رسیدن به یک مانع با شتاب منفی سرعت را کاهش می دهند و یا به طور ناگهانی به صفر می رسانند. رئیس مرکز تحقیقات خودرو درادامه تصریح می کند: استفاده مناسب از پدال ترمز و کلاج نیز بر مصرف سوخت اثر مستقیم دارد.بعضی رانندگان عادت کرده اند که پای راستشان به طور دائم روی گاز یا ترمز باشد. به عبارت دیگر مرتب در حال بازی کردن با این ٢ پدال هستند و به همان شکل پای چپشان هم در اکثر مواقع روی کلاج است. در حالی که طبق مطالعات انجام شده، وزن پا حتی اگر کلاج هم گرفته نشده باشد، باعث کاهش راندمان موتور و در نتیجه افزایش مصرف سوخت می شود، در حالی که از کلاج باید فقط در مواقعی که تعویض دنده ضرورت دارد، استفاده کرد.
به گفته مهندس احتشام، نکته مهم دیگر در کاهش مصرف سوخت، سرویس به موقع خودرو شامل مواردی چون تنظیم موتور، بادچرخ ها، تنظیم جلوبندی، تعویض فیلتر هوا و تعویض به موقع روغن می باشد. متاسفانه انجام دقیق سرویس هایی که توسط خودروساز در دفترچه خودرو بیان شده است، از سوی بسیاری از رانندگان جدی گرفته نمی شود. یکی از این موارد مهم باد چرخ هاست که باید براساس استاندارد کارخانه پر شود. کارخانه معمولا جدولی را در حاشیه در سمت راننده یا صندوق عقب درج می کند که شامل درجه باد استاندارد چرخ های جلو و عقب متناسب با سرعت است. در حالی که عموم رانندگان ایرانی به این مسئله توجهی ندارند. از سوی دیگر دستگاه تنظیم باد آپاراتی ها که باد چرخ ها را تنظیم می کنند، دارای درجه دقیق نیست. یعنی درجه دستگاه مستهلک شده است متاسفانه در جامعه ما آپاراتی ها که کار تنظیم بادچرخ ها را برعهده دارند ، اطلاعی از کالیبراسیون باد ندارند. ما با کنترلی که در خصوص فعالیت تعداد زیادی از آپاراتی ها انجام داده ایم، متوجه شده ایم که حتی تا ٤٠ PSIبیشتر از حد لزوم به لاستیک باد زده اند. در حالی که باید توجه داشت علاوه بر کاهش ایمنی، این نوع تنظیم باد کمتر یا بیشتر از حد میزان استاندارد، باعث افزایش قابل توجه مصرف سوخت می شود. همچنین به گفته خودروسازان برخلاف تصور عموم، دما تاثیری بر بادچرخ ها ندارد. زیرا پس از مدتی حرکت، لاستیک خود به خود به دمای مناسب می رسد .وی ادامه می دهد: تنظیم جلوبندی، تعویض فیلتر هوا و تعویض به موقع روغن باعث کاهش اصطکاک و در نتیجه کاهش مصرف سوخت می شود.در این میان فیلتر هوا نقش بسیار زیادی در این امر بازی می کند. استفاده از رینگ استاندارد برای چرخ ها دیگر عامل موثر بر کاهش مصرف سوخت است که متاسفانه در ایران مورد توجه قرار نمی گیرد. به طوری که اغلب صاحبان خودروها اقدام به استفاده از رینگ بزرگ تر برای چرخ ها می کنند. به عنوان مثال چرخ خودروی آردی برای رینگ ١٣ طراحی شده است در حالی که مشاهده می شود تا رینگ ١٥ هم برای این نوع خودرو استفاده می شود و هیچ توجهی به تاثیر قابل توجه این امر در افزایش مصرف سوخت یا ایجاد اشکالات متعدد دیگر برای خودرو نمی شود. خودروسازان در دفترچه خودرو نوع رینگ و تایر مناسب را اعلام می کنند.بنابراین باید توجه داشت که استفاده از رینگ و تایر بزرگ تر از حد معمول، موجب می شود که اصطکاک غلتشی مناسبی بین تایر و سطح جاده به وجود نیاید که این مسئله باعث افزایش مصرف سوخت می شود. همچنین استفاده از تایر مناسب و نه خیلی پهن نیز برای خودرو توصیه می شود. مسئله مهم دیگر نحوه استفاده از کولر خودرو است، به گفته مهندس احتشام طبق تحقیقات انجام شده، برخلاف تصور عموم در سرعت های بالا بهتر است به جای باز کردن شیشه ها از کولر استفاده کنیم و در سرعت های پایین شیشه ها را پایین بدهیم. بسیاری از رانندگان خودرو معتقدند استفاده از کولر به ویژه در سرعت های بالا صحیح نیست در حالی که این تصور اشتباه است. در واقع باز بودن شیشه ها باعث ورود هوا با فشار زیاد به درون خودرو و در نتیجه افزایش مقاومت خودرو در برابر سرعت گرفتن می شود در نتیجه موتور برای مقابله با این نیرو، مجبور به استفاده از سوخت بیشتری می شود. البته استفاده از کولر، توان موتور را تا حدی کاهش می دهد اما در سرعت های بالا برای خنک کردن اتاق خودرو، بر باز کردن شیشه ها ارجحیت دارد.مهندس احتشام می افزاید: آموزش نحوه روشن کردن خودرو پس از چند ساعت خاموشی از دیگر مسائل مهم است. باید از گرم کردن موتور در داخل پارکینگ و در شرایط ایستا و نیز رانندگی با موتور سرد با سرعت های بالا اجتناب کرد. اکثر رانندگان قدیمی معتقدند در زمستان باید خودرو را قبل از حرکت به مدت چند دقیقه در پارکینگ روشن نگه داشت تا به اصطلاح گرم شود، در حالی که دانش جدید این کار را نادرست می داند. چرا که در واقع در این حالت علاوه بر این که موتور دیرتر گرم می شود، بقیه قطعات خودرو مثل گیربکس، دیفرانسیل و چرخ ها نیز هم زمان با موتور گرم نمی شود و در حالت ایستایی دمای آن ها بالا نمی رود. بنابراین توصیه می شود پس از روشن کردن خودرو، حدود ١٠ دقیقه با سرعت کم و دنده پایین حرکت کنید تا موتور سریع تر گرم شود و علاوه بر آن هم زمان دیگر قطعات متحرک مثل گیربکس و دیفرانسیل نیز به دمای مناسب برسد. توجه به این توصیه نیز در کاهش مصرف سوخت بسیار موثر است.
به گفته مهندس احتشام، بسیاری بر این اعتقادند که استفاده از لوازم برقی خودرو مانند ضبط و امثال این ها تاثیری بر مصرف سوخت ندارد، چون دینام مولد برق و انرژی است در حالی که باید توجه داشت هر بار که دینام یا آلترناتور به کار می افتد و برق تولید می کند، قدرت موتور کاهش می یابد و به عبارت دیگر باعث افزایش مصرف سوخت می شود.بنابراین بهتر است از انواع وسایل برقی خودرو به ویژه به طور هم زمان استفاده نشود.اگر در حد متعارف از این وسایل بهره گرفته شود، مصرف سوخت خیلی زیاد نمی شود ولی اگر هم زمان گرمکن شیشه عقب، برف پاک کن، رادیو پخش با بلندگوهای قدرت بالا و امثال این ها به کار گرفته شود، مصرف سوخت به میزان قابل توجهی بالا می رود.یکی از مسائل مهم برای کاهش مصرف سوخت، رانندگی با آ رامش است. یک راننده عصبی با فشار دادن مداوم پدال های گاز، ترمز و کلاج اقدام به افزایش و کاهش ناگهانی سرعت می کند که این امر بر افزایش مصرف سوخت تاثیر زیادی دارد.رعایت قوانین و مقررات رانندگی نیز باید مورد توجه قرار گیرد. رانندگی مارپیچ، تعویض مدام لاین خودرو و افزایش و کاهش ناگهانی سرعت باعث وارد آمدن فشار زیاد به خودرو و افزایش مصرف سوخت می شود.مهندس احتشام، با اشاره به نقایص و ایرادهای مختلف بعضی خودروهای ساخت داخل می گوید: دمای موتور این خودروها به دلایل مختلفی بالا می رود و براساس فرهنگ غلطی که در جامعه وجود دارد به جای یافتن مشکل و ارائه راه حل برای آن، در تابستان ترموستات برداشته می شود در صورتی که موتور خودرو باید با دمای مناسب و استاندارد حرکت کند و برداشتن ترموستات سبب می شود که موتور در دمای پایین تر از استاندارد کار کند که علاوه بر ایجاد مشکلات متعدد، مصرف سوخت را نیز بسیار افزایش می دهد.مهندس احتشام، در خصوص تاثیر عوامل ذکر شده بر کاهش مصرف سوخت می گوید: یافته های علمی محققان ایرانی نشان داده است خودروی پژوی ٤٠٥ که در حالت عادی به ازای هر ١٠٠ کیلومتر حدود ١٠ تا ١٢ لیتر بنزین مصرف می کند، با رعایت نکات ذکر شده میزان مصرف سوخت آن به ٧ تا ٥/٧ لیتر در هر ١٠٠ کیلومتر کاهش می یابد. در واقع طبق آمارهای مستدل، رعایت مسائل ساده فنی و علمی ذکر شده سبب می شود تقریبا مصرف سوخت ٣٠ درصد کاهش پیدا کند. بدین شکل در واقع با خودروی پژوی ٤٠٥ تنها با یک باک سوخت می توان مسافت تهران تا مشهد را طی کرد.


منبع : http://www.reporter.ir/



نوشته شده توسط نیما در روز یکشنبه 20 دی 1388 ساعت 03:19

پیوند | چاپ | نظرات شوما ! [1]







آخرین مطالب

موضوعات


بایگانی



خانه پیوند



امکانات وبلاگ
عکس های تصادفی

آمار وبلاگ
کل بازدید ها : 166461